Typy przewozu na budowie

Każdego poranka na alejach polskich miast mamy możliwość ujrzeć budowane w przerażającym czasie nowoczesne biurowce, centra handlowe, wieżowce użytkowe a także zbiór różnorodnych inwestycji np. hale sportowe, hotele, kawiarnie, autostrady i tym podobne.

W trakcie realizacji dowolnego z tych przedsięwzięć jest problem przetransportowania gigantycznej liczby artykułów budowlanych o różnych charakterystykach i wymiarach. Przerzut artykułów potrzebnych do budowy jest jedną z najbardziej uciążliwych procedur, natomiast ciągły rozwój budownictwa przekłada się na to, iż zaczyna być on jeszcze dużo bardziej ważny.

Tranzyt materiałów budowlanych rozbity jest na tranzyt na zewnątrz oraz wewnętrzny. Taki rodzaj klasyfikacji jest wynikiem usytuowania tras przerzutu w stosunku do terenu budowy.

transport zewnętrzny są to wszystkie czynności przewozowe związane z przerzutem materiałów, półfabrykatów, konstrukcji bądź sprzętu do składów bądź bezpośrednio na teren budowy. Jednocześnie w ramach tranzytu zewnętrznego realizuje się transport gleby poza terytorium wykonywanych usług budowlanych;

transport „wewnątrz” skupiony jest na przerzucie którychkolwiek nieodzownych produktów z składów lub miejsc produkcji prosto na teren prac budowlanych.

Auta używane w tranzycie materiałów budowlanych są kosztownie zaopatrzonymi machinami zaadaptowanymi do służby w najgroźniejszych warunkach. Pod względem kierunku transportowania rzuca się w oczy transport w poziomie i pionowy. Jest ponadto klasyfikację pod kątem rozdzielenia metod przerzutu: drogą kolejową, ciężarowy, wodny oraz linowy. Podczas przewozu poziomego użytkuję się rozwiązania kolejowe bądź drogowe. Z racji na to że to jest przewóz odległy, maszyny stosowane do transportu zawsze muszą być w stanie zabrać możliwie jak najwięcej materiału.

Podczas tranzytu samochodowego zewnętrznego stosuje się:

samochody ciężarowe (pojedyncze lub wyposażone w kolejną przyczepkę);
traktory z naczepami;
auta terenowe o zawieszeniu napędzanym sprężonym powietrzem;

W przewozie „wewnątrz” sporadycznie wykorzystuję się wehikuły stosowane w transporcie „na zewnątrz” z ową odmianą, że pokonują wiele krótsze odległości przy bezsprzecznie mniejszej prędkości. Wewnątrz obszaru budowy bujniejsze wykorzystanie jest dla środków tranzytu bliskiego: wózki na prąd, z motorem benzynowym, o napędzie gazowym, różnorakiego typu koparko-ładowarki, taczki a także przerzut ręczny.

Podobne Posty